Kata Ku


Selasa, 9 Oktober 2012

PASAR/Market..


Pasar Masjid Tanah..Tengok licinkan keadaan lantai..kalau aku jalan terpaksa slow2..takut tergelincir..kotor tu biasalah..macam-macam tapak orang pijak lantai basah..itu pasal jadi macam tu.. ngan baunya lagi..hihihi..
Pasar adalah satu tempat di mana orang akan membeli belah untuk membeli bahan-bahan basah. Suka tak pergi pasar basah ni?..bagi aku..memang tak suka pergi ke pasar macam ni..tapi pasar seperti pic di atas ni kira ok lah..ianya luas sikit dari pasar kat Alor Gajah tu.tempat nak beli sayur bahagian dalamnya terpaksa lah kau mengerengkan badan, kalau dah terlampau ramai nau orang kan..nak lagi pada musim perayaan..Waduhhhhh..bikin pusing kepala sihhh..sampaikan aku cakap dengan mak.."mak pergilah kita tunggu sini" sbb aku tak larat nak berhimpit-himpit dengan orang ramai fuhhh...lagi satu aku tak suka keadaan yang terlalu ramai orang boleh berpinar biji  mata aku memandangnya..silap hari bulan pengsan jatuh kat situ je...
Tapi memanglah aku ni alah kot kalau masuk dalam pasar ni...bila masuk jer lama-lama..aku mula lah pening kepala..aku dah mula..haishhhh..mengeluh..dalam hati memberontak cepat lah mak..cepat lah mak..pilih barang tu..tak larat dah ni..nak tak nak aku cakap gak.."mak..cepat lah..kita dah pening ni"..alih-alih mak aku cakap..."Haa..tunggu sini..mak p beli barang kat sana kejap"..aduyaiii,,jadilah aku minah patung tercegat kat situ..tunggu mak aku datang..huhuhuhu...Tapi kalau kat pasar di atas ni..memang pada awal aku tak turun dari kereta biar mak aku je membeli..agak-agak lepas 15 minit tu baru lah aku nak munculkan diri..terhegeh-hegeh cari mak aku...sebab kesian dia bawa banyak barang..berat lak tu..:)
Sebenarnya..bukan benci nak pergi pasar tu..cuma keadaan tempat tu..sempit..dengan baunya lagi..dengan ramai orang nye..panas nye..itu yang buat aku pening dan rimas..tapi kalau kat Shopping pandai la pulak kepala aku ni..tak sakit..duk la lama2 pilih barang tak pe...hihihi..tapi kadang2 pening gak..kalau dah terlalu ramai nau orang kan...lagi pun kat dalam shopping tu ber Air-Cond..tak ler bermandikan peluh..seronok je..sayur-sayur..buah-buahan pun segar je..cuma ikan, ayam daging tu..kalau nak fresh kena lah pergi pasar..baru dapat yang baru..itu kelebihan pasar ni..ada juga  tempat menjual bahan-bahan kering utama yang memang di perlukan Pn. Dapur kita..hihihi
p/s..Tak suka pergi ke pasar bukan bermakna aku tak suka masak..masak ler yang aku suka buat..tinggal rajin ngan malas je kan..kalau boleh kat dapur tu semua bahan ada.kalau lengkap semua boleh buat...tinggal aku nak masak je..sonangkan..hehehe..kalau tak ada tu..kena lah membeli belah di pasar..


Tiada ulasan: