Kata Ku


Rabu, 8 Oktober 2008

Salam Perkenalan dan Selamat Hari Raya 2008


Aku Alammaya bukan nama sebenar...
Ini pertama kali aku membuat blog aku sendiri. setelah aku membaca blog seseorang yg tak aku kenali, entah macam mana aku leh bukak aku pun tak tau..masa tu aku tengah bosan so..cuba la bukak apa2 yang patut kat laman web ni.. hati aku terpaut dan terpanggil untuk mencipta blog aku sendiri. Wah..tercipta sudah (dah cam stacy lak)... blog aku Alammaya eheheh...

Dah 8 hari kita berhari raya masih sempat untuk aku mengucapkan selamat hari raya pada pembaca-pembaca kalu ada la...tahun ni aku rasa memang beraya sakan lah aku...malam-malam raya aku terima banyak msg ucapan raya dari member-member aku biasa la zaman sekarang semuanya mudah dan pagi-pagi raya aku dah terima msg n call dari seseorang yang pernah aku sayang sebelum ni dan dia dah jadi hak orang lain apa nak buat dah ditakdirkan kami tak ada jodoh aku redha dan terima hakikat ni...kami masih berkawan macam kawan-kawan aku yang lain. Kisah menyayat hati ni tak perlu aku cerita la..huhuhuu....baik aku cerita pasal raya...
Hari raya pertama aku dah berhari raya di jalan raya..hehehe..maksud aku selepas solat raya, aku, adik dan member aku wani, terus menziarahi kubur adik ipar aku di Sijangkang Selangor, Hampir setahun lebih pemergianya..kehidupan sebagai suami isteri yang di kecapi oleh adik aku bersama suami tercinta hanya bertahan selama tidak sampai setahun...dah takdir hanya setakat itu sahaja jodohnya...semoga rohnya di cucuri rahmat..amin...

Selepas aku menziarahi kubur adik ipar, aku terus kerumah mertua adik aku hanya 3 kilo meter dari kawasan kubur. Setelah menjamah makanan aku terus berangkat kerumah member office aku kak nana di Sabak Bernam sempadan Perak dan Selangor, adalah dalam 4 jam nak sampai kerumah dia. Aku tiba kat rumah kak nana dalam pukul 7.00 pm (dah nak magrib), terlajak sikit la nak kerumah dia, tapi nasib baik tak jauh. ini lah first time aku sampai kampung dia, seronok dapat ke sana. kami bertolak pulang dalam pukul 8.30 malam. family kak nana suruh tidur jer kat rumah dia, tapi kami tak mahu sebab esok banyak tempat lagi nak beraya kt kampung sendiri lak.aku tiba di rumah dalam kul 2.30 pagi, penat gila la. Sebab tu la aku kata berhari raya di jalan raya..beraya hanya 2 rumah jer tapi makan masa di jalan raya berjam-jam.. Keesokan harinya aku dan family berhari raya kerumah saudara mara sampai petang, sampai mak aku kena kencing manis la sebab tak jaga pengambilan makanan. Musim-musim raya ni kalu tak jaga pengambilan pemakanan macam-macam penyakit la yang datang. Seronok lah beraya tahun ni. Semoga kesenorokan raya tahun ni akan berkekalan setiap tahun. sebab raya sebelum ni aku hanya duduk di rumah tunggu orang datang beraya, aku sempat beraya rumah makcik aku kat depan rumah jer... huhuhuh.....setakat tu jer la yang aku dapat cerita....
Alammaya................

2 ulasan:

Unknown berkata...

salam dari benua afrika from..montaya imrani ajmain...setelah saya membaca artikel saudari..berlinangan airmata saya...betapa bertuahnya menyambut raya di dalam keadaan yg aman damai...berbeza di sini..kebuluran di sana sani.. walaupun sama keadaan saudari beraya di jalan raya..sama juga di sini..kanak2 beraya dan tidur di tepi2 jalan raya dgn menadah tgn..kais pagi untuk makan tengahari..kais ptg untuk makan malam..kadang2 ada yg tak berbaju..maka berlakulah gejala sosial seperti..merogol.buang anak..minum racun tikus,,serangga rumpai laut....dan kuih muih kami hanyalah...roti2 dan kebab yang dah berkepam untuk di makan..dan dihidangkan di hari raya...di tempat saudari mungkin bermacam2..lagu raya berkumandang..di tempat kami hanya satu lagi saja yang dapat diperdengarkan iaitu musaffir di aidil fitri nyanyian s.jibeng..walau apapun kami bersyukur masih dapat meneruskan kehidupan dlm keadaan getir... kami disini tidak perlu rumah ke rumah untuk meminta duit raya..tetapi kami sentiasa menadah tangan walaupun dirumah sendiri untuk dapatkan duit raya....sekali lagi saya rasa terpanggil dgn kata2 saudari yang beraya sakan..tapi kami di sini..jangankan kedai borong sakan..kedai runcit pun susah nak jumpa...oleh yang demikian..bersyukurkammenjadi hamba allah walau dimana jua kita berada... tapi jaganlah selalu beraya di jalan raya..nanti jadi jara... selamat makan kuih raya..duit raya..dan jangan jadi hantu raya..

hamba yang naif..
montokya..

alammaya berkata...

Terima kasih dan Saya berbesar hati kerana sudi memberi ulasan..tak sangka saya org di afrika boleh berbahasa melayu eak...tak per nanti saya pos kan kuih raya untuk saudari montoya serta baju raya dan duit raya....saya nak montoya merasa apa yang saya rasa bertapa sedap dan nikmatnya ermmm... kuih raya dan berhari raya di malaysia..kegembiraan berkongsi bersama.....
semoga kesusahan di negara saudari akan berakhir dengan kegembiraan.oh ya tak sangka lak montoya leh kenal jara yang suka berjalan-jalan di jalan raya yer..ada kene mengena ngan montoya ker hehehe....thanks again